Jak napisać skuteczne uzasadnienie wniosku o spłatę ratalną?

Jak napisać skuteczne uzasadnienie wniosku o spłatę ratalną?

Istnieje kilka ważnych elementów, które wyróżniają dobrze napisany wniosek o rozłożenie długu na raty – uzasadnienie trudnej sytuacji, wykaz zobowiązań, przychodów itp. Wnioskowanie o spłatę ratalną jest jednym z możliwych sposobów rozwiązania problemów finansowych. W niniejszym artykule omówimy, jak skutecznie napisać uzasadnienie wniosku o rozłożenie na raty.

Co to jest spłata ratalna?

Zanim wyjaśnimy, jak napisać uzasadnienie wniosku o spłatę ratalną zadłużenia, w pierwszej kolejności warto przybliżyć temat jej definicji. Spłata ratalna to forma rozłożenia spłaty zadłużenia na raty. Daje ona możliwość uregulowania zobowiązania w sposób bardziej elastyczny i dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości finansowych dłużnika. Jest to opcja mniej uciążliwa i nierzadko łatwiejsza do spłaty.

Jak przygotować się do napisania wniosku o spłatę ratalną?

Uzasadnienie wniosku o raty wymaga przede wszystkim dokładnej analizy sytuacji własnej finansowej i przełożenia ją na oczekiwania wierzyciela. Warto zgromadzić dokumenty dotyczące aktualnie posiadanych zobowiązań, przychodów, a także innych pisma lub zaświadczenia dokumentujące pozostałe przyczyny problemów z jednorazową spłatą. 

Jak napisać uzasadnienie wniosku o spłatę ratalną?

Uzasadnienie wniosku o raty powinno zawierać pisemne przedstawienie sytuacji finansowej, wskazanie na trudności, jakie występują w regulowaniu zobowiązania oraz proponowanie rozwiązania w postaci spłaty ratami. Jednocześnie warto udowodnić, że spłata ratalna jest najlepszym sposobem rozwiązania problemów finansowych. Warto również wykazać, że chce się uregulować zobowiązanie, jest się gotowym do współpracy z instytucją finansową i gotowym na dialog. 

Jakie dokumenty mogą być potrzebne?

Uzasadnienie wniosku o rozłożenie długu na raty powinno zawierać załączniki potwierdzające opisaną w nim sytuację. Najczęściej są to:

  • dokument potwierdzający tożsamość,
  • umowę o kredyt, pożyczkę lub inne zobowiązanie, które ma być objęte spłatą ratalną,
  • dokumenty potwierdzające dochody (np. zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu, wyciągi z rachunku),
  • dokumenty potwierdzające wydatki (np. rachunki za media, czynsz),
  • dokumenty potwierdzające zobowiązania finansowe.

Należy pamiętać, że lista niezbędnych dokumentów może się różnić w zależności od indywidualnej sytuacji danej osoby ubiegającej się o spłatę ratalną. 

Czasami kluczem do sukcesu jest dobrze napisane uzasadnienie – jak napisać taki wniosek? Mamy nadzieję, że informacje zawarte w tym tekście pomogą w realizacji założeń względem łatwiejszego regulowania wierzytelności. Jeżeli stoją Państwo przed problemem związanym z uzasadnieniem wniosku o rozłożenie na raty, zachęcamy do sprawdzenia oferty, jaką przygotował adwokat z Lublina Mariusz Janiga. Do jednej z wielu dziedzin prawa, jakimi zajmuje się nasza kancelaria, zaliczamy prawo cywilne. Zapraszamy do kontaktu!

Prawo cywilne Prawo pracy Prawo rodzinne Prawo karne Prawo nieruchomości Prawo spadkowe Rozwody
Adwokat Mariusz Janiga
Kancelaria Adwokacka Lublin
20-023 Lublin, ul. Chopina 14/55

tel: 691 507 821
e-mail: [email protected]

Poniedziałek – Piątek: 8-19
Sobota: 9-17

Numer konta bankowego:
75 1940 1076 4894 9928 0000 0000



Adwokatura Polska